Canberra, Melbourne, Cairns, Townsville + Airlie B - Reisverslag uit Canberra, Australië van peter-en-victor - WaarBenJij.nu Canberra, Melbourne, Cairns, Townsville + Airlie B - Reisverslag uit Canberra, Australië van peter-en-victor - WaarBenJij.nu

Canberra, Melbourne, Cairns, Townsville + Airlie B

25 Januari 2015 | Australië, Canberra

Zo hier dan eindelijk weer een bericht vanuit Australië vanuit de bus richting Rockhampton. Het was de planning om in/na Melbourne een bericht te sturen, maar hoe veel vrije tijd je ook hebt, je hebt het toch weer druk. Haha.

Na een goede reis met de trein zijn we aangekomen in Canberra de hoofdstad van Australië. Het was een zeer goede en mooie reis. De trein reed alleen maar door de natuur die bestond uit bossen en weilanden met kilometers uitzicht op verre bergen. In Canberra hadden we een goed hotel geboekt, die goed in het centrum lag. Op de dag van aankomst willen we eigenlijk zo snel mogelijk naar de Tourist Information, om zo te bepalen wat we precies kunnen en gaan doen. Wat ik heel raar vond, is dat het informatie centrum +- 3 kilometer uit het centrum ligt van Canberra. We wisten van te voren niet dat het zo ver was, dus we hebben dit dezelfde dag gedaan. Vanuit het informatie centrum zijn we naar de Australian War Memorial geweest, dit is een monument waar alle oorlogen van de 20e eeuw worden herdacht. Het was een indrukwekkend en mooi monument. Elke ruimte ging over een bepaalde oorlog, zo was er ook een ruimte van de 2e wereldoorlog. Om 5 uur werden we vriendelijk verzocht het monument te verlaten en liepen we vermoeid terug naar ons hotel (Novotel). We waren beiden gesloopt, een redelijk lange reis en 14 kilometer lopen in de zon is zwaar :-p

De volgende dag wilden gingen we met iets bewolkt weer richting de kano-verhuur. Hier huurden we 2 kano's om zo op het water Canberrra verder te verkennen. En zoals je altijd hebt, breekt midden op het water het helemaal open zonder dat je jezelf hebt ingesmeerd. Ik was daarom weer verbrand, wat gaat het toch hard hier in die zon van Australië.

Zoals ik al zei, is Canberra de hoofdstad, dus ook de plek waar je het oude en nieuwe Gouverments House kunt vinden. Canberra is als hoofdstad gekozen, omdat ze niet konden kiezen tussen Sydney en Melbourne. Ze hebben toen, destijds het dorpje Canberra gekozen en dit opgebouwd zoals het nu is. Na een wandeltocht van 3km kwamen we iets bezweet aan bij het oude Gouverments House. Na beiden 1 dollar (ja, we zijn nog studenten) te hebben betaald mochten we vrij rondlopen. Het was erg leuk om te zien hoe het er vroeger aan toe ging, de president zat destijds achter enkel glas in een kamer langs de weg. Iets wat je nu niet meer kan verzinnen. Na het oude Gouverments House te hebben gezien, gingen we opweg naar het nieuwe. Iets wat in de boeken staat als niet toegankelijk voor publiek. Echter bij de ingang bleek dat we na wat detectiepoortjes gewoon naar binnen konden gaan. Al was het gebouw veel moderner en veel luxer ingericht, toch vond ik het oude leuker en indrukwekkender. Misschien komt dit omdat er in het oude meer geschiedenis is te vinden. Het was wel erg leuk om de ruimtes met elkaar te vergelijken.

De volgende dag vroeg op om zo met de bus van Canberra naar Cootamundra (3 uur), te gaan om vanuit daar de trein (6 uur) te pakken richting Melbourne. Ook dit was weer een lange reis, maar het was fantastisch genieten van het mooie landschap. Alles lijkt het een beetje hetzelfde, maar toch kan je blijven kijken. In Melbourne hadden we een Hostel/Hotel geboekt. We hadden een geweldige kamer op de 7e verdieping midden in het centrum met uitzicht op de hele skyline van Melbourne. De skyline die we vanuit ons bed konden aanschouwen. We keken elkaar lachend aan "Okay, dit uitzicht wordt moeilijk te overtreffen, haha". Zoals sommige al zeiden, was Melbourne een iets moderne en meer een Europese stad dan vergelijken met Sydney en Canberra. Dit blijkt trouwens iets te zijn waar ze veel moeite voor doen en trots op zijn, toen ik een gesprek begon met de gids van de tour van het Melbourne Cricket Ground (MCG). Want het MCG was al iets wat in Nederland op mijn lijstje stond. Een geweldig groot stadion waar maar liefst 100.018 mensen in kunnen. Ook werd gelijk duidelijk dat voetbal hier niet op de eerste plaatst staat, dit is namelijk cricket. De tour duurde ongeveer 1 uur, waarna we meeste ruimtes hebben gezien. Naast het MCG hebben we ook de velden van Australian Open kunnen zien, dit zijn de tennisvelden waar na ons vertrek één van de grootste tennistoernooien begint. Met de hoop liepen we 's avonds met alle Australiers richting het voetbalstadion om zo een kaartje te kunnen kopen voor de Asian Cup, maar helaas de wedstrijd van Australië tegen Koeweit was uitverkocht. Toen de wedstrijd maar bekeken in de bar van het hostel. Na een dag lopen door heel Melbourne, de parken, haven, de markten te hebben gezien besloten we om de laatste dag naar het strand te gaan. In ons hostel hadden we van 2 meiden een chipcard gekregen waarmee we gratis de tram konden nemen. Toch weer een voordeel om in een hostel te zitten, want iedereen wilt elkaar helpen!! Na een lange winderige dag te hebben gezont gingen we terug naar ons Hostel/Hotel (Space Hotel) voor onze laatste avond. Morgen vertrekt ons vliegtuig om 8 uur die ons naar Cairn brengt, een vlucht van ongeveer 4 uur.

Half 6 ging de wekker en om 6 uur stond de taxi klaar om naar het vliegveld te gaan. Bij het inchecken kregen we nooduitgangplekken, dus extra beenruimte!! Na een goede vlucht kwamen we aan in Cairns. Het is hier een stuk benauwder er warmer dan in Melbourne. Dit komt denk ik omdat de luchtvochtigheid een stuk hoger is, Cairns zit natuurlijk ook niet voor niets in het regenwoud. Toen we in de taxi zaten richting ons hostel (YHA Central) begon het te regenen. Het was erg bewolkt de rest van de dag. In plaats van dat ze hier in de zee zwemmen, was er een zwembad aan zee. Hier hebben we heerlijk in de regen gezwommen, want de regen hier is te vergelijken met een warme douche in Nederland. De eerste dag wilde ik even niks doen, heerlijk relax in het zonnetje liggen en dan de tours boeken voor de komende 2 dagen. Ons eerste tripje was met de kabelbaan naar Karunda om hier met een oude trein die in +- begin 1900 werd gebruikt terug te gaan richting Cairns. Net als andere dagen, was dit weer een geweldige dag. Het regenwoud was leuk om van boven gezien te hebben, op de tussenstations was het ook mogelijk om lopend een deel te verkennen. Ook de treintocht terug van Kuranda naar Cairns, wat ongeveer 2 uur duurde, was erg leuk. De trein stopte steeds bij haltes, zodat we foto's konden maken van het mooie uitzicht.

De dag waar ik al tijden naar had uitgekeken was er dan eindelijk, een bezoek aan het Great Barrier Reef!! We hadden een tocht geboekt op een boot die ons binnen 1,5 uur naar het reef zou brengen. We hebben dan 5 uur de tijd om te snorkelen om vervolgens weer 1,5 uur terug te gaan. Het rif was onverspelbaar mooi. Al waren er even geen vissen, dan genoot je volop van het mooie koraal. Er was namelijk een grote circel met boeien afgezet waarin we mochten snorkelen. De vissen konden hier wel gewoon onderdoor en hadden hier geen last van. Na een snorkeltocht van 1,5 uur gingen we weer aan boord om te lunchen. Helaas begon ik me iets minder te voelen, en heb daarom maar weinig gegeten. Snel weer het water in voor een tweede duik. Omdat iederen nog aan het lunchen was, was het erg rustig in het water. Dit was een voordeel omdat je nu echt het gevoel had dat je alleen met de vissen was. Doordat ik suit aanhad die nog nat was, kreeg ik het op een of andere manier koud. Wel raar, want het water is toch redelijk warm hier. Ik heb daarom minder genoten van mijn 2e duik dan mijn eerste. Eenmaal weer aan boord, opgewarmd in de zon besloot ik dat het wel prima was geweest voor mij. Ik heb alle stukjes gezien en vond het zonnen op het dek ook niet verkeerd. Na een mooie terugtocht met de boot kwamen we weer aan in Cairns. Een onwijs gave dag, die ik nooit meer zal vergeten. En misschien nog wel net zo belangrijk, een droom van mij is in vervulling gegaan!!

De volgende ochtend vertrok al om kwart voor 8 de bus die ons naar Townsville brengt. We hebben een ticket gekocht om met de bus (Greyhound) van Cainrs naar Sydney te gaan. Je kan gemakkelijk opstappen en het zijn vrij luxe bussen, met zelfs wifi aan boord. Na wederom een mooie tocht kwamen we na 6,5 uur aan in Townsville. Omdat ik de afgelopen dagen niet zo goed had geslapen, kwam door slecht werkende airco en slecht bed, had ik nu als verrassing een goed hotel geboekt. Achteraf misschien wel iets te luxe, maar we hebben genoten van het Jupiter Hotel. Townsville zelf viel mij persoonlijk tegen, mensen komen hier niet voor Townsville, maar voor het eiland wat hier 8km vandaan ligt, namelijk Magnetic Island. De volgende ochtend namen we dus gelijk de boot, en hebben we een Koala tour gedaan. Dit was echt onwijs gaaf, ik heb verschillende dieren gezien en kunnen vasthouden. Van een krokkodil, hagendis, papegaai tot een koala, ze zijn allemaal op de foto gegaan met mij, echt heel gaaf!! Om de dag goed af te sluiten besloten we 's avonds naar het casino te gaan. Maar helaas, we verloren beiden 40 dollar, wat neerkomt op een kleine 27 euro. De volgende dag wederom met de boot naar het eiland gegaan. Vandaag hebben we een scooter gehuurd om zo het gehele eiland op ons zelf te verkennen. Ik sprong bij Peter achterop, en hebben zo uren rondgescheurd op het eiland, het was fantastisch!! Wat me opviel, is dat het eiland super mooi is, maar toch hoor je niemand hierover. Er waren ook maar weinig backpackers te vinden. Zelfs in de boeken staan hier slechts enkele regels in, zonde en raar tegelijk.

Om half 12 vertrok onze bus richting onze volgende halte namelijk Airlie Beach. Arlie Beach is een plaatsje net zoals Townsville, waar iedereen komt omdat er voor de kust een geweldig eiland schijnt te liggen, genaamd Whitsunday. Omdat we toch veel doen besloten we om de eerste 2 dagen niks anders te doen dan bij het zwembad te liggen aan de zee. Het was heerlijk genieten van de zon en van dat je even niks hoefde te doen en te regelen. Airlie Beach is een plaatsje, wat eigenlijk alleen maar leeft van tourisme. Wat betekent dat er veel backpackers waren te vinden. We verbleven in het Magnum Hostel, een geweldig hostel wat tussen de bomen stond. We hebben hier ook voor het eerst mensen leren kennen, en zelfs ook Nederlanders. We wilden graag een boottocht boeken naar Whitsunday, maar er werd slecht weer voorspeld voor de komende 2/3 dagen. Er kwam een zware onweersstorm langs de kust, en besloten daarom nog maar even te wachten met het boeken van de trip. Achteraf bleek dit een goede keuze omdat het 2 dagen lang regende. Op donderdag boekte we dan voor zaterdag een tocht met de speedboot naar Whitesunday, een perfecte keuze want zaterdag was het geweldig weer! Met een boot met 900 pk motoren aan boord vlogen we over de oceaan. Het begin was het niet helemaal fijn omdat er toch wel wat hoge golven waren, en werd daardoor ook behoorlijk nat. Maar eenmaal in een rustige baai aangekomen achter het eiland konden we vrij snorkelen. Heb hier weer geweldige vissen kunnne spotten in allerlei kleuren. Geel, blauw, ach ik denk dat jullie de plaatjes wel kennen, ik heb ze in ieder geval gezien!! =D Na het snorkelen was het ongeveer 30 minuten varen naar het oogverblindende witte strand van de Whitesunday National Park. Wauuww, dit was wel heel erg indrukwekkend en mooi. Het mooie witte strand, het mooie blauwe heldere water en een heerlijke 33 graden zon op je gericht. Ik voelde me net alsof ik in het paradijs was beland. Na 10 minuten lopen op het eiland kwam je aan bij het uitkijkpunt, het was een fantastisch uitzicht!! Kilometers ver zag je de andere eilanden liggen. Na wat foto's te hebben gemaakt liepen we terug naar het strand, om daar de komende 2 uur te genieten van het strand. Op de terugweg liep ik door een spinnenweb, en er viel een grote zwart/rode spin op mijn arm van 8/10 centimeter. Na wat schrik bewegingen viel de spin gelukkig van mijn arm, waarna ik het met een lach kon fotograferen als bewijs voor thuis, haha!! Helaas, maar na 2 uur kwam er toch echt een eind aan mijn bezoek van Whitesunday en ging de boot met volle kracht weer terug naar Airlie Beach. Het was een geweldige ervaring, en misschien wel het mooiste stukje wereld die ik ook heb gezien.

En dan de volgende dag... daar zit ik dan, op mijn laptop al 1,5 uur dit verhaal te schrijven. Je komt er dan toch weer achter dat ik al heel veel heb gezien en heb gedaan. Ik ben nu precies 4 weken onderweg, en heb nog 4 weken te gaan. Hoop nog vele avonturen mee te mogen maken, maar ben stiekem toch ook een beetje aan het aftellen, want ik mis thuis toch ook wel een beetje, Anouk (L)

Ik hoop dat jullie met plezier dit verhaal hebben gelezen, ik vind het in ieder geval heel erg leuk om zo toch nog contact te hebben met jullie zo in Nederland en zo mijn verhaal met jullie te kunnen delen. Tot snel!!

• 25 Januari 2015 - 15:41

Joke Menger:

Met heel veel plezier heb ik je verhaal gelezen. Leuk om alles weer te horen, hoe jullie het gehad hebben. Gaaf voor jullie, dat julie zo genieten.
    Ja, het is precies 4 weken geleden, dat jullie in het vliegtuig gingen. Lijkt veel langer voor mij. Ook omdat jullie zoveel beleven en foto's naar ons sturen. We genieten van jullie belevenissen , foto's en het vele contact, kleine berichtjes van je.
    Jammer, dat de enige kangoeroe die jullie zagen dood langs de weg lag.
    Misschien zie je ze nog.
    Ik wens jullie nog een heel fantastische tijd toe in Australië.
    Groetjes en veel liefs, Joke

• 26 Januari 2015 - 11:46

Tea:

Leuk zo jullie te kunnen blijven volgen. Voor dit zonovergoten reisverslag ben ik maar eens goed gaan zitten met een beker koffie binnen handbereik. Een heel contrast met het weer hier als ik naar buiten kijk. Grijs, nat met hier en daar sneeuwresten. Zo te lezen al heel veel kilometers gemaakt en veel gezien en nieuwe ervaringen opgedaan. Mooi land waar ik mij nog nooit verder zo in verdiept heb.
    Nog een paar hele mooie weken gewenst.
    Groetjes, Tea

• 26 Januari 2015 - 12:11

Maarten De Wit:

Hoi Peter en Victor,

Wat een geweldige reis maken jullie! Het is heel leuk om jullie zo te volgen bij alle trips die jullie maken.
    Ik ben eigenlijk best een beetje jaloers op jullie. Je doet elke dag in ieder geval een hoop nieuwe indrukken op. En ik bedenk me dat het wel veel kilometers reizen is wil je een complete indruk van het land krijgen!
    Hebben jullie je plannen nog aangepast vanwege bosbranden en/of hittegolven?
    Ik blijf jullie volgen!

Hartelijke groeten,